ثبت برند تجاری یا ثبت علامت تجاری در سال 1401 چه مراحلی دارد و مدارک لازم برای ثبت آن چیست؟ هزینه ثبت آن از صفر تا صد چقدر است؟ با وجود سخت گیری هایی که از مهر ماه امسال به وجود آماده است چگونه می توان برند ثبت نمود.

ما در این مطلب راهنما، به طور جامع و کامل به شما خواهیم گفت که ثبت برند چه فرآیند و مراحلی دارد، چه مدارکی باید داشته باشید و چه هزینه هایی باید پرداخت کنید. هر سوالی هم دارید با شماره ما تماس بگیرید.

نحوه و مراحل ثبت برند

متقاضیان جهت ثبت اظهارنامه ی برند می بایست با ورود به سامانه ی http://iripo.ssaa.ir اقدام به ثبت برند نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و شما می توانید بدون مراجعه ی حضوری به اداره ی ثبت علائم تجاری، علامت خود را ثبت نمایید.

پاسخ اداره صرفاً از طریق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است و تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه از طریق همین سامانه، بخش ثبت انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال و ...) امکان پذیر است.

 

انتخاب نام تجاری مناسب

جذابترین مرحله همین انتخاب نام و علامت است. در صورتی که با یک نام در حال فعالیت هستید و قصد دارید همان را ثبت کنید باید به مراحله دوم بروید.

از مهمترین ویژگی های نام تجاری مناسب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توجه به معنی و مفهوم برند
  • متفاوت و خاص بودن لوگو یا نشان تجاری
  • کوتاه و ماندگار در ذهن افراد
  • قابلیت ثبت بصورت لاتین یا بین المللی
  • انتخاب طرحی مناسب و مرتبط به حوزه فعالیت برای لوگو

صاحبان مشاغل و کسب و کار و شرکت ها باید برای ثبت علامت تجاری خود یک نامی متمایز و منحصر به فرد انتخاب کنند تا مخاطبان بعد از شنیدن و دیدن نام تجاری آن شرکت یاد آور اعتماد و خصوصیات این کسب و کار باشد و بتواند کسب و کار این افراد را با نام تجاری منحصر به فرد آن ها و افراد دیگر معرفی کند.

گرفتن استعلام های لازم جهت انتخاب نام

نام مورد نظر شما برای برند کسب و کارتان باید بدون نمونه مشابه باشد و در دسته شغلی شما قبلا این نام ثبت نشده باشد. در صورت وجود شباهت و انتخاب اسمی تکراری نام تجاری منتخب شما رد خواهد شد. اسمی که برای برند خود انتخاب می کنید باید از قوانین زیر پیروی کند:

  • اسم انتخاب شده نباید مخالف قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • اسامی که شامل علامت های جغرافیایی، اسامی افراد مشهور، تاریخی، ائمه باشند غیر قابل ثبت می باشند.
  • ثبت لوگو یا برندی که شبیه به پرچم کشورها، علائم خاص مثل هلال احمر و ... باشد غیر قابل قبول است.
  • استفاده از واژه هایی که صفت برند شما را توصیف کند، مثل: بهترین، زیباترین و ... ممنوع است.
  • انتخاب اسم برند حاوی نام و نام خانوادگی مورد تائید نیست.

 

لذا چنانچه گقتیم، برای ثبت برند پس از ورود به سامانه ی گفته شده می بایست با کلیک روی لینک ثبت نام کلیه ی مراحل را گام به گام طی کنید. لازم است قبل از شروع مراحل، مدارک مورد نیاز را آماده نمایید و آن ها را اسکن کنید.

استعلام برند به چه معناست ؟

شما می توانید متناسب با حرفه و زمینه ای که در آن فعالیت می کنید برند و نشان تجاری خود را استعلام بگیرید. البته می توانید برند خود را در موسسه حقوقی نخستین ثبت، ثبت کنید تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاید.

در حقیقت نامی که شما برای معرفی کسب و کار خود انتخاب کرده اید به هیچ وجه نباید عیناً شبیه برندهای دیگر باشد و قبلاً توسط شخص و کسب و کار دیگری به ثبت رسیده باشد. همچنین نباید مشابه برندهای مطرح یا سایر برند ها باشد، چرا که باعث می شود عموم مردم را به اشتباه بیندازد.

 

مدارک ثبت برند

شخص حقیقی: کپی شناسنامه، کارت ملی،کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)، کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

شخص حقوقی: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)، کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)، کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

نکته: در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.

پس از پایان مراحل، کد رهگیری را دریافت خواهید کرد و در صورت تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه، دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد. شما باید پس از امضای هر دو نسخه  یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک، مراحل ثبت برند شروع خواهد شد.

در رابطه با مدارک مورد نیاز برای ثبت برند به ادامه همین متن بروید تا به طور مفصل از توضیحات مربوطه برای جمع آوری مدارک مورد نیاز استفاده کنید. اسکن این مدارک باید ابتدا هنگام نام نویسی در سایت اداره مالکیت بارگذاری گردد.

فقط بعد از تایید اولیه برند در سایت است که باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمی باشد.

بررسی اظهارنامه ثبت برند صرفاً بر اساس اولویت زمان ثبت آن ها در سامانه می باشد. لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد. پس از تکمیل فرم مربوطه توسط متقاضی در سامانه اداره ی مالکیت صنعتی، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند. در صورتی که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین برند درخواستی، علامت را قابل ثبت بداند، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند و در صورتی که در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد ابلاغیه ی رفع نقص می فرستد.

پس از ثبت اظهارنامه در سایت مالکیت معنوی و دریافت برگه تایید باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده تا اطلاعات شما در سامانه مورد تایید قرار گیرد. در صورت تایید از سوی دفاتر اسناد رسمی و دریافت گواهی امضا و فرم تایید اطلاعات، باید اطلاعات را در سامانه وارد کنید و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نمایید. نام کاربری و رمز عبور را باید به دقت نگه دارید زیرا برای پیگیری‌های بعدی و دریافت اطلاعات لازم، به آن نیاز خواهید داشت.

ابلاغیه ی رد اظهارنامه ثبت برند نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت، الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد وحالت دیگر نیز  ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات  قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در ضمن، تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده رؤیت می شود به منزله ی تاریخ ابلاغ قانونی تلقی می شود.

ما در موسسه کاج صدها برند را برای مشتریان خود ثبت رسانده ایم، افتخار می کنیم که بتوانیم در مسیر برندسازی کسب و کارتان در کنارتان باشیم.

لذا چنانچه گفته شد، اداره ی مالکیت صنعتی، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند. لازم به یادآوری است مطابق قانون، ثبت برند اختیاری است، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید.

تبصره ی ماده ی یک قانون ثبت، ثبت علائم و اختراعات مواردی را که دولت، داشتن و ثبت علامت تجارتی را که اجباری و از قاعده ی فوق مستثنی دانسته اعلام کرده و در اجرای این تبصره  تصویبنامه ی مورخه 3/2/28 هیئت وزیران ثبت علائم کالاهای زیر را اجباری کرده است: داروهای اختصاصی (اسپسیالیته) مورد استعمال طبی یا بیطاری، مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصصوص باشند، نوشیدنی ها و آب های گازدار، لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

طبق قانون، اظهارنامه ی ثبت برند به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت برند برای آن ها درخواست شده و بر اساس طبقه بندی قابل اجرا یا طبقه بندی بین المللی باشد به اداره ی مالکیت صنعتی تسلیم می شود. پرداخت هزینه های ثبت برند، بر عهده ی متقاضی است و تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی فقط از طریق همین سامانه قابل پرداخت است. لذا امکان ثبت درخواست هایی که هزینه ی مربوطه در بانک پرداخت شده باشد وجود ندارد.

پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت برند، متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار است که در صورت ثبت برخوردار خواهد بود. با این حال هرگاه به وسیله ی متقاضی ثبت، درباره ی عملی که پس از آگهی اظهارنامه انجام شده دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل، علامت قانوناَ قابل ثبت نبوده است، به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا عدم علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می شود. در صورتی که اداره ی مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده است علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ی ثبت را به نام متقاضی صادر می نماید.

مدت اعتبار ثبت برند ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه ی مقرر قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود، برای پرداخت هزینه ی تمدید با پرداخت جریمه ی تاخیر در نظر گرفته می شود. هر ذی نفع می تواند از دادگاه، ابطال ثبت برند را درخواست نماید. رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامه ی اجرایی آن ،طبق ماده ی 59 ،در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد.

چنانچه کسی تقاضای ثبت علامت بازرگانی معینی را کند و دیگری آن را عین علامت ثبت شده ی خود بداند یا آن را شبیه علامت خود تشخیص دهد به طوری که شباهت مذکور مصرف کنندگان عادی اجناس وی را به اشتباه اندازد می تواند به ثبت برند او اعتراض کند.

سیستم ثبت علامات تجارتی در ایران طریقه ی اعلامی است. رسیدگی اداره ی ثبت محدود است به اینکه علامت مقررات قانونی نباشد و شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی نداشته باشد. چون تشخیص شباهت بین دو علامت امری است نظری، ممکن است علامت طوری معرفی شده که در بدو امر شباهت با علامت ثبت شده ی قبلی معلوم نگردد یا اینکه صاحب علامت قبلی راجع به درجه ی شباهت با اداره ی ثبت موافق نباشد. زیرا قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات تصریح می کند که شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه اندازد.

علاوه بر آن ممکن است شخصی هنوز تقاضای ثبت برند خود را ننموده باشد و قبل از آن که او اقدام کند شخص دیگری همان علامت را بخواهد به نام خود ثبت کند. به این جهت ماده ی 16 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد.

در هر یک از دو صورت فوق الذکر اگر معترض، کسی باشد که علامت قبلاَ به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای خود مطابق مقررات این قانون تقاضای ثبت کرده، حق الثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاَ تادیه نماید. در مورد کسانی که موسسه ی آن ها در خارج از ایران واقع است حق اعتراض مشروط به شرط معامله ی متقابل مذکوره در فقره ی دوم ماده ی 4 می باشد. بنابراین اعتراض به ثبت ممکن است قبل از ثبت به عمل آید و یا بعد از ثبت آن.

ممنون از سایت خوبتون.من چندتا سوال داشتم.برای ثبت برند مدرک تحصیلی لازمه؟ اگه برند ثبت بشه باید فروشگاه بزنم حتما؟یا میتونم از فروش انلاین شروع کنم؟اسم ایلدا برا برند لباس مناسب و قابل ثبت هست؟ چه مدت زمان میبره تا برند ثبت بشه ممنون میشم جواب بدید

اعتراض قبل از ثبت برند

اعتراض قبل از ثبت برند باید در ظرف 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت علامت به عمل آید. معترض باید علاوه بر ذکر اسم و شغل و اقامتگاه خود کلیه ی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و ضمیمه کند.اداره ی ثبت موظف است در ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ی ثبت ابلاغ کند. چنانچه معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت اعتراض خود را تعقیب ننمایند علامت تقاضا شده به نام درخواست کننده ی آن به ثبت خواهد رسید.

 

اعتراض بعد از ثبت برند

چون ممکن است اشخاص ذی نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت برند نشوند یا آنکه بعد از ثبت علامت طریقه ی استعمال آن طوری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد طبق ماده ی 22 قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاص ذی نفع می توانند در ظرف سه سال بعد از تاریخ ثبت برند نسبت به آن اعتراض کنند.

 

اعتراض به رد تقاضای ثبت برند از طرف اداره ی ثبت

اداره ی ثبت قبل از قبولی تقاضای ثبت برند موظف است رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت مطابق اصول پیش بینی شده در قانون تنظیم شده و جزء علائم ممنوعه نیست و همچنین شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی ندارد و چنانچه تشخیص دهد که علامتی واجد شرایط لازم برای ثبت نیست اختیار دارد تقاضای ثبت برند را رد کند.

برای حفظ حقوق اشخاص در مورد مقابل تصمیمات اداره ی ثبت قسمت آخر ماده ی 7 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد: در صورتی که تقاضای ثبت برند رد شود علل رد باید صریحاً ذکر گردد.

من حدودا دو‌ماه پیش در سایت درخواست ثبت برند دادم اما امشب چک کردم و دیدم هنوز خبری نیست و در قسمت وضعیت فقط در همان تاریخ ارسال مدارک زده در حال بررسی اولیه!
میخواستم بپرسم چقدر باید منتظر موند؟ ایا عادیه؟!

هزینه های واریزی ثبت برند

هزینه ثبت برند در ایران به طور کلی به 4 دسته تقسیم می‌گردد که هر کدام از آنها باید در مراحلی که برای ثبت نام تجاری در بالا گفته شد پرداخت شوند. این هزینه با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند نوع فعالیت کسب و کار، انتخاب نام فارسی یا انگلیسی، حقیقی یا حقوقی بودن مجموعه و ... تعیین می‌شوند.

 

1- هزینه ثبت اظهارنامه برند

یکی از مراحل مهم در ثبت برند ارائه اظهارنامه می‌باشد. برای ثبت نام و علائم تجاری در اداره مالکیت معنوی باید هزینه‌ای را بر اساس تعداد طبقات مورد نظر شما و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی پرداخت نمایید. هزینه اولیه ثبت اظهارنامه برند برای شخص حقیقی حداقل 24 هزار تومان و برای شخص حقوقی حداقل 48 هزار تومان می‌باشد.
به عنوان مثال هزینه ثبت در یک طبقه حداقل 24 هزار تومان و هرچقدر تعداد طبقات بیشتر باشد به همان میزان هزینه ثبت اظهارنامه بالاتر خواهد بود. همچنین هزینه مربوط در هر طبقه اضافی اگر متقاضی شخص حقیقی باشد معادل 20 هزار تومان و اگر متقاضی شخص حقوقی باشد معادل 40 هزار تومان تعیین شده است.

 

2- هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (روزنامه اول)

پس از ثبت اظهارنامه شما در اداره مالکیت معنوی و بررسی توسط کارشناسان و تایید بلامانع بودن آن، باید یک آگهی در روزنامه‌ای رسمی منتشر نمایید. این هزینه با توجه به تعداد خطوط آگهی، تعداد طبقات کالاها یا خدمات و انگلیسی یا فارسی بودن نام تجاری متفاوت می‌باشد.

من قصد تولید پوشاک زنانه و فروشش رو دارم، اسم برند و لوگویی که برای ثبت انتخاب کردم لاتین هست، جواز خاصی هم ندارم، مدرک خیاطی و … هم ندارم… راهکار چیه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

3- هزینه حق الثبت برند

بعد از گذشتن یک ماه از انتشار آگهی شما در روزنامه رسمی باید به اداره مالکیت معنوی هزینه‌ای به عنوان حق الثبت برند پرداخت نمایید. این هزینه نیز با توجه به تعداد طبقات مورد نظر شما و نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی مشخص می‌گردد. هر چقدر تعداد طبقات و کالاها بیشتر باشد، هزینه نیز بیشتر خواهد بود.

هزینه حق الثبت برند براساس یک طبقه برای شخص حقیقی 120 هزار تومان و برای شخص حقوقی 240 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در صورت داشتن طبقات اضافی هزینه حق الثبت برند جهت هر طبقه اضافی برای شخص حقیقی 10 هزار تومان و برای شخص حقوقی 20 هزار تومان می‌باشد.

 

4- هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی (روزنامه دوم)

بعد از طی نمودن 3 مرحله بالا باید برای اعلام نهایی به عموم یک آگهی دیگر نیز در نوبت دوم در روزنامه‌ای رسمی چاپ نمایید. هزینه نوبت دوم چاپ آگهی همانند هزینه نوبت اول محسابه می‌گردد.
در صورتی که برای ثبت برند و طی نمودن مراحل آن از وکلای دادگستری و یا موسسات خدماتی حقوقی استفاده نمایید باید مبلغی را جهت حق‌الزحمه به آنها پرداخت کنید. همچنین هزینه ثبت برند در تهران و سایر شهرهای ایران هیچ تفاوتی با هم ندارند و تمامی مراحل فقط از طریق سایت اداره مالکیت معنوی انجام می‌گیرد.

پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت 10 الی 15 روز، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. در اینجا بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی نوبت اول را بپردازید.

چاپ آگهی مورد نظر در روزنامه رسمی و ارسال آن به آدرس شما ممکن است حدود یک هفته به طول میانجامد.

چاپ آگهی تقاضا در روزنامه رسمی به این دلیل است که هر شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت آن اعتراض داشته باشد حقوق مدنی وی اجازه اعتراض به ثبت را می دهد.

در قاون تجارت کشور ما یک ماه بدین منظور فرصت داده می شود. پس از یک ماه در صورتی که هیچ اعتراضی از طرف شخص ثالث صورت نگرفت، شما می توانید حق الثبت برند را پرداخت کنید و ثبت را قطعی کنید.

دقت داشته باشید که گفتیم چاپ آگهی تقاضای ثبت نه چاپ آگهی ثبت برند.


طبقه بندی علامت تجاری چگونه است؟

یکی از اقدامات لازم برای ثبت علائم تجاری و در واقع یکی از مهمترین ترین مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری انتخاب صحیح طبقات مورد نظر است. برای طبقه بندی علامت تجاری باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که طبقه بندی برند را باید با توجه به مجوز فعالیت خود انجام دهید. در طبقه بندی علامت تجاری طبقات ۱ الی ۳۴ مربوط به کالاها و محصولات و طبقات ۳۵ الی ۴۵ مربوط به خدمات است.

 

در هنگام ثبت برند مجوز فعالیت مورد نیاز است یا مدرک دال بر فعالیت در موضوع؟ برای مثال من یک دانش آموخته شیمی هستم و می خواهم بعد از ثبت برند در پارک علم و فناوری مستقر شوم آیا باید حتما مجوز داشته یاشم یا همان مدرک دانشگاهی می تواند کافی باشد.

برای ثبت برند آیا نماد ای نماد اگر بگیریم کفایت میکنه و نیاز به گرفتن جواز تاسیس نیست؟ زمینه فعالیت من پوشاک ورزشی هست و یه طبقه 25 و انتخاب کنم کافیه؟

اگه اسم انتخابی لاتین نباشه، اما در فرهنگ لغت هم درج نشده باشه، تکلیفش چی میشه؟ اینم کارت بازرگانی نیاز داره؟ مثل اسم‌هایی که محلی هستند یا یسری اسامی آذری و …